Wednesday 19 June 2013

بسم الله الرحمن الرحيم


....السلام عليكم ورحمة الله


PENGERTIAN SEDEKAH

Sedekah Menurut Bahasa

Perkataan sedekah berasal daripada kata kerja : صدق يصدق صدقا صدقا تصداقا صدقة. Perkataan "صدق" ini mempunyai beberapa maksud, antaranya ialah seperti berikut :

  1. "صدق" bererti benar, lawan kepada "كذب" bererti dusta.
  2. "صدق" bererti lurus.
  3. "صدق" bererti : " الجامع للأوصاف المحموده", ''maksudnya orang mempunyai sifat terpuji dan sempurna". (Ibn Manzur, 1996;12:61-62).


Sedekah Menurut Al-Quran

Al-Quran menggunakan perkataan sedekah dalam pelbagai ayat. Hal ini dapat difahami daripada beberapa nas seperti berikut :

  1. Firman Allah SWT:
Mafhumya:

ambilah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya Engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak Yang buruk); dan doakanlah untuk mereka, kerana Sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui.
(Surah At-Taubah 9:103)



    2. Firman Allah SWT:

Mafhumnya:

Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, dan orang-orang miskin, dan amil-amil Yang mengurusnya, dan orang-orang muallaf Yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba-hamba Yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang Yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan) Dalam perjalanan. (Ketetapan hukum Yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
(Surah At-Taubah 9:60)



Sedekah Menurut Sunah

Sunah menggunakan perkataan sedekah dalam pelbagai ayar. Hal ini dapat difahami daripada beberapa nas berikut:

  1. عن بن عبا رضي الله تعالى عنهما عن النبي صلى الله عليهوسلم معاذا رضي الله تعالى عنه إلى اليمن فقال ادعهم إلى شهادة أن لا إله إلا الله وأني رسول الله فإن هم أطاعوا لذلك فأعلمهم أن الله قد افترض عليهم خمس صلوات في كل يوم وليلة فإن هم أطاعوا لذلك فأعلمهم أن الله افترض عليهم صدقة في أموالهم ت}خذ من أغنيائهم وترد على فقرائهم
Maksudnya:

Daripada Ibn Abbas r.a bahawasanya Nabi SAW telah memutuskan Mu'az r.a ke Yaman lalu baginda bersabda: hendaklah engkau menyeru mereka kepada syahadah, bahasanya tiada Tuhan melainkan Allah SWT dan Akulah Rasulullah. Sekiranya mereka mentaatinya maka hendaklah kamu memberi tahu kepada mereka bahawasanya Allah SWT telah memfardukan ke atas mereka solat 5 waktu sehari semalam. Sekiranya mereka mentaatinya maka hendaklah engkau memberi tahu kepada mereka bahawasanya Allah SWT telah memfardukan ke atas mereka sedekah pada harta-harta mereka yang diambil daripada yang kayan dalam kalangan mereka dan dibahagikan kepada orang fakir dalam kalangan mereka.
(Al-Bukhari 1377H,2:130)


2.

 عن حكيم بن حزام رضي الله تعالى عنه قال يا رسول الله أرأيت أشياء كنت أتحنث بها       في الجاهلية من صدقة أو عتاقة وصلة الرحم  
فهل فيها من أجر فقال النبي صلى الله عليه وسلم أسلمت على ما سلف من خير

Maksudnya: 

Daripada |Hakim Ibn Hizam r.a berkata: Aku berkata: wahai Rasulullah, apakah jawapan anda terhadap beberapa perkara yang saya lakukan sebagai ibadat semasa jahiliah seperti sedekah, memerdekan hamba, dan silaturahim? Apakah ada ganjaran pahala padanya? Lalu Nabi SWT bersabda: anda menganut Islam bersama-sama dengan kebaikan yang silam.
(Al-Bukhari 1377H,2:130)



No comments:

Post a Comment